Kako započeti freelance karijeru? - Smart Office Banja Luka

Kako započeti freelance karijeru?

To magično pitanje - odakle početi?

Šta je to freelance posao, mislite si? Oduvijek ste znali da tipični posao nije baš za vas? Ili možda i niste, nego vas samo privlači pojam nečeg takvog?
 
Nije toliko bitno ko je prvi rekao ove riječi, koliko je bitno to da one stvarno odišu istinitošću. I samo daškom utopističkog, kapitalističkog romantizma.
 

Kako početi? Koji je prvi korak za napraviti?

 
To magično pitanje - odakle početi? 
Zapravo su stvari sa ovim, kao i sa bilo kojim drugim životnim pitanjem poprilično jednostavne, logične i odgovori se nekako sami nameću. Ali uvijek je dobrodošla mala pomoć sa strane, naravno. Donosimo vam nekoliko ključnih koraka u nastavku koji će vam posložiti u glavi ono što već sigurno i sami znate, i koji vam mogu služiti kao neki okvirni vodič. Sve ostalo je na vama. Ozbiljno, samo na vama.
 
Osnovni koraci koje smo izdvojili:
1. Počnite - odmah sada
2. Kako do prvog posla? Hint - smarajte ljude!
3. Ulažite u sebe
 
Detaljnije:

1. Počnite - odmah sada

 
Ako već znate da želite biti freelance dizajner, web developer ili content writer, na neki način već znate dovoljno. Znate odakle da počnete. Vaše prethodno znanje i iskustvo nisu toliko bitni u ovom koraku, jer gotovo jedino bitno je da ste se odlučili nešto i naučili osnovne stvari koje su neophodne da se počnete baviti nekim od mnogobrojnih freelance poziva. 

 
Međutim, mnogi od nas zaglave u limbu perfekcionizma. Nakon što smo naučili osnove, stekli prvobitni utisak da smo kraljevi svemira i da sve znamo, već u sljedećem trenutku dopuštamo sebi da se čitav naš svijet sruši jer smo upravo shvatili koliko ne znamo. Javlja se momenat sumnje u samog sebe i “sindrom uljeza” (eng. Impostor syndrome). Ako dopustimo, ovo može da ide u nedogled jer što više učimo, manje mislimo da znamo jer nam se sve jasnije stvara šira slika o polju u koje smo zakoračili. Zato i jeste tako nezgodno "prelomiti" i početi - mislimo da nikada nećemo biti kao svi ti ljudi koji se već toliko bave nečim što mi tek počinjemo da učimo…
Zato počnite sada! Počnite odmah onog trenutka kada vam se pruži prva prilika za prvi posao. Čak je i svjetski poznati multimilioner Richard Branson rekao da treba početi prije nego si spreman: “Ako vam neko ponudi sjajnu priliku za posao za koji niste sigurni kako ga uraditi, pristanite, a onda naučite kako se to radi” (eng. “If someone offers you a great opportunity and you are not sure how to do it, say yes, and then learn how to do it"). 
 
Ako ostanete zaglavljeni u vječnom učenju i sa vječnom misli kako ništa ne znate uraditi, pa, onda i nećete ništa uraditi. Zato prelomite, počnite i nastavite da učite!
 

2. Kako do prvog posla? Hint - smarajte ljude!

 
Sada ono ključno, najbitnije pitanje - a kako ja da nađem prvi freelance posao kada to nikad nisam radio/la i nemam apsolutno nikakvog iskustva ni bilo kakav portfolij za pokazati???
Pa - svi, ali apsolutno svi su jednom, nekada davno počeli od apsolutne nule. Samo je bitno da znate kako da se izborite sa tim prvim danima, sedmicama, mjesecima... 

1. Vaš krug ljudi
Internet je već odavno preplavljen raznim savjetima tipa “širite svoju mrežu”, “vaša mreža”, “mreža”... Pa evo, došlo je vrijeme da se sa pukog osjećanja da trebamo biti živi primjeri spajdermena u realnosti, zapravo nađu svoju primjenu u poslu i životu. 
Dakle, krenite od vlastitih kontakata. Obavijestite sve prijatelje, kolege, familiju i sl. da ste se ozbiljno počeli baviti nečim novim. Objasnite im o čemu se radi i šta je to što biste vi mogli da uradite za njih ili nekog drugog klijenta. Pozovite ljude na kafu, pošaljite im (polu)profesionalan email, zamolite neke i za pomoć ako znate da imaju nekoga u svojoj “mreži” ko bi vam mogao biti od pomoći (prvi klijent). Prosto, proširite vijest, pružite ljudima informaciju o tome šta znate, želite i možete da uradite za njih. Jer oni to još ne znaju. 
Sigurno je da neko koga znate, zna nekoga ko zna nekoga... I činjenica je da ljudi radije zapošljavaju nekoga ko je na bilo koji način poznat nego potpunog i totalnog stranca. 

2. Lokalne coworking kancelarije
Coworking zajednice u svijetu, ali i kod nas, su uvijek žarišta koja okupljaju profesionalce najrazličitijih profila i to vrlo često baš freelancere. Zato iskoristite priliku i posjetite vaš lokalni coworking space ili kancelariju. Raspitajte se o njihovim eventualnim uslovima i o ljudima koji tu rade. Većina ovih kancelarija pruža priliku novim članovima da “isprobaju” njihov prostor, nudeći im priliku da borave i rade tu neko vrijeme besplatno i bez obaveze. Pa, nemate šta da izgubite. Čak i jedan dan u okruženju gdje borave i rade slobodni i kreativni profesionalci će vam pomoći da steknete jasniju sliku i dobijete bolji utisak o onome što vas u vašem budućem poslu očekuje. Najčešće ćete tu naići na vrlo otvorene ljude koji su vam u svakom trenutku spremni pružiti nesebičnu pomoć. 


3. Upoznajte konkurenciju, zajednicu i polje u kom radite 
Dobro bi bilo da počnete sa ovim još u fazi učenja, prije nego počnete sa radom. Najbolje mjesto da istražite postojeću zajednicu ljudi koji se bave nečim sličnim je, svakako, online svijet i zajednice ljudi. Predlažemo da počnete od grupa na Facebook-u, s obzirom da se tamo okuplja dosta profesionalaca i razmjenjuje dosta informacija. Pored savjeta, informacija o eventualnim okupljanjima ili edukacijama, te aktivne razmjene iskustava ljudi unutar ovih grupa, ovdje ćete nerijetko naići i na konkretne ponude za posao. 
Ovakve grupe su najčešće zatvorenog tipa i usko orjentisane na neku od oblasti koja bi vas mogla zanimati. Pa tako, ako ste u potrazi za freelance poslovima ili iskustvima iz oblasti programiranja ili drugih IT poslova, predlažemo da pogledate grupe Developers Banja Luka i IT Jobs Bosna i Hercegovina. Ako se bavite digitalnim marketingom, provjerite grupe kao što su Društveni mediji, Digitalno oglašavanje, Google Ads uz kavu, Digitalni Marketing Balkan ili Marketing zajednica. Za dizajn pogledajte Društvo banjalučkih dizajnera, a za poslove iz domena analitike predlažemo ga:croatianTalk ili Web Analytics zajednica
Naravno da ovo nije konačan spisak i da ćete sigurno i sami pogledati ono što vas zanima. U svakom slučaju je bitno naglasiti da ovakve zajednice postoje, te da ih vrijedi istražiti.

4. Online freelance platforme
Kada uopšte spomenemo freelance poslove, ovo je možda i prva zamisao koja nam pada na pamet. Online platforme za freelance poslove su tu već dugo i neke procjene govore da će ih biti sve više, te da će se u vrlo kratkom roku preko 50% ljudi na neki način baviti poslovima koji se obavljaju putem ovih platformi. Ono što je bitno znati je da je svaka od platformi namijenjena određenim vrstama posla ili određenom načinu pružanja usluga. Međutim, na većini ovih platformi nije jednostavno doći do posla uopšte, a naročito do onih prvih, početnih poslova. Ako se i odlučite za ovakav način poslovanja, dobro se uputite u to koje su njihove karakteristike, prednosti i mane. 
Neke od najpoznatijih platformi na koje možete naići su Fiverr, Upwork, Stack Overflow i Freelancer. Pored ovih, jedna od najboljih platformi, koja okuplja najbolje profesionalce iz različitih polja je Toptal
 
Bonus pitanje: Da li pristati na besplatan rad? 
 
Bonus odgovor: Sve zavisi od toga šta su vaši lični ciljevi i kakva vam je trenutna situacija. Ako ste apsolutni početnik i tek ulazite u novo polje, onda je vrlo vjerovatno da ćete morati uraditi nekoliko besplatnih poslova kako biste dobili osnovu i stvorili nešto opipljivo što ćete u budućnosti moći pokazati budućim klijentima. Ali ovo nikako ne treba uzeti pošto poto. 
 
Postavite sebi konkretne ciljeve koje želite postići pružanjem besplatnih usluga ljudima. Na primjer, ako će vam taj posao donijeti korisne kontakte, iskustvo ili stavku u portfoliju, onda je sasvim opravdano da taj posao i prihvatite. Uvijek imajte na umu da morate postaviti jasne granice i dogovoriti detalje posla, baš kao da je u pitanju plaćeni posao. Vaše vrijeme je vaša jedina valuta u ovom trenutku i krajnje je neophodno da ga i vi, i klijent za koga radite, poštujete maksimalno. 

 
Bonus savjet: Ako vam se sve ovo čini pomalo naporno jer ćete puno ljudi “smoriti” molbama da vam pomognu, možete se opredijeliti za još jedan pristup. 
Istražite tržište u vašoj okolini i pronađite projekte ili firme koje se bave nečim što se vama lično dopada. To može biti nešto vezano za vaše hobije ili lična uvjerenja. 
Recimo da vas, pored grafičkog dizajna, zanima i odbojka i oduvijek ste veliki fan ovog sporta. U tom slučaju pronađite informacije o svim lokalnim odbojkaškim klubovima i izdvojite nekoliko onih čiji vam se rad naročito dopada. Saznajte što više detalja o tom klubu i napravite im novi, bolji logotip. Napravite dizajn kojim ćete biti zadovoljni i pošaljite ga klubu uz objašnjenje kako i zašto ste to odlučili uraditi. Predložite da im uradite još neke prijedloge i navedite svoju cijenu za ovaj posao. Neka od rješenja čak možete i besplatno ponuditi jer ćete tako ipak steći - nova poznanstva i reference… Shvatili ste poentu.
To je to. Nova stavka u portfoliju i novi kontakti - check! 
 

3. Ulažite u sebe

Možda najbitniji i najuniverzalniji savjet koji vam možemo ponuditi je upravo ovaj, da ulažete u sebe i to da ulažete nemilosrdno! 
Jedini način da dalje napredujete, ili da uopšte počnete je sticanje novih znanja. Dakle - uložite u nove kurseve, edukacije, jedan na jedan časove… Ulažite vrijeme i ulažite novac.
 
Većina kurseva koji su vam neophodni da biste stekli osnovna ili dodatna znanja se danas mogu naći online. Naravno, ovo je u slučaju da ste sigurni u sebe i da znate da ćete istrajati i zapravo ih i završiti. 
 
Neki od veoma poznatih online sajtova na kojima možete pronaći kurseve iz raznih oblasti su Udemy, Coursera, Google Digital Garage, edX i mnogi, mnogi drugi. U slučaju da vas zanima samo IT i znanja iz ove sfere, onda je IT Academy nezaobilazna stanica. Takođe, preporučujemo vam i još neke sajtove da pogledate, kao što su freeCodeCamp, Codecademy i GitHub Education
 
 
Obrazovanje i znanje su vrlo bitni, ali je još bitnije da ste svjeni još jedne stvari - veoma je bitno da ostavite koliko toliko profesionalan utisak na ljude sa kojima ćete jednog dana možda sarađivati, ali čak i na one koji su sada vaši klijenti. Niko ne želi da radi sa dizajnerom ili programerom koji konstantno kao izgovor za probijanje rokova koristi svoju lošu opremu, lošu internet konekciju ili radno okruženje. 
Uložite u bolji računar, bolji paket interneta ili prosto - u pravu pravcatu kancelariju. Možda se ispostavi da je baš coworking kancelarija pravo mjesto za vas! 
 
U svakom slučaju, ne dozvolite da ljenost i nedostatak strategije utiče na uspjeh vaše buduće poslovne saradnje sa bilo kim. Jedino u šta od sada treba da ulažete i, na kraju krajeva, jedino od čega od sada kao freelancer živite - ste vi sami! A vaš računar, internet paket, stolica na kojoj sjedite, pa čak i okruženje u kom radite su alati uz pomoć kojih ćete postići vaše novo, poslovno blagostanje. 
 

I za kraj... 

 
Pored gore pomenutih koraka, neophodno je još da budete poprilično fleksibilni i željni da širite svoja znanja van usko specijalizovanih domena
Na primjer, ako ste već krenuli sa učenjem HTML, CSS, JS “paketa”, ostavite sebi dovoljno fleksibilnosti i prostora da to znanje dalje nadogradite kada (poslovna) prilika to naloži. Jer klijenti će vam tražiti raznorazne stvari, čak i one za koje niste sigurni kako da ih uradite. 
 
U slučaju kada se ovo desi, a desiće se, druga alternativa je da se ponovo okrenete vašim kontaktima i da radite na formiranju svog mini tima. Pitajte nekoga koga poznajete da vam pomogne sa postojećim projektom. Na ovaj način ćete biti spremniji odgovoriti na bilo koji izazov koji će klijenti staviti pred vas, a nećete morati prekomjerno da odsupate od svoje zamišljene poslovne putanje.

 
Konačno, kada ste sve od ovoga već savladali i uradili, sjetite se one stare - “ponavljanje je majka znanja”. Jedino ponavljanjem svih ovih koraka možete obezbijediti i sebi i svojim klijentima dobre, a onda još bolje, još bolje i JOŠ bolje rezultate. 
 
Bolji možete postati jedino ponavljanjem i nadograđivanjem naučenog, u tehničkom smislu. U poslovnom smislu, to znači da ćete ovih nekoliko koraka morati ponavljati u krug i po nekoliko puta. Jer, na kraju krajeva, koliko ste dobri, toliko posla ćete imati u konačnici.
 


Dobre vijesti za freelancere!

Registrujte sjedište vašeg SP-a u centru Banja Luke - već od 130KM mjesečno.

Paketi i cijene