Kako pametno planirati? - Smart Office Banja Luka

Kako pametno planirati?

Cilj bez plana je samo želja.

Ako ste zastali da pročitate ovaj tekst, vjerovatno cijenite svoje vrijeme, a produktivnost i efikasnost su vam u top pet životnih vrijednosti. Do sada ste mnogo planirali, a jedva ponešto sproveli u djelo? Znate šta želite, ali vam je teško da to i ostvarite? 
Ako ste na prethodna pitanja odgovorili sa "Da!" onda nastavite da čitate…

Planiranje bliske ili daleke budućnosti je kompleksna mentalna aktivnost koja ljudsku vrtstu razlikuje od svih ostalih živih bića na planeti. Jedini smo mi sposobni da vizualizujemo budućnost koja još ne postoji, a za to koristimo informacije iz prošlosti i sadašnjosti koje naš mozak konstantno obrađuje, skladišti i razvrstava. 

Planiranje snižava anksioznost, pomaže nam da se osjećamo sigurnije, te rasterećuje naše kognitivne resurse. Kada razmišljate o određenom cilju čije vam je ostvarenje važno, svi vaši kognitivni kapaciteti su usmjereni na njega. Sa druge strane, kada napravite detaljan plan ostvarenja tog cilja, teret se smanjuje, a vi možete da se posvetite drugim stvarima.

Nažalost, naši mozgovi su sjajni maštači i odlični dizajneri , ali su traljavi u sprovođenju maštarija u djelo. Kako to da promijenite?

Planirajte za uspjeh

Vaši planovi mogu biti dugoročni i kratkoročni. Iako su prvi bitni jer oslikavaju naše temeljne vrijednosti, mi ćemo se u ovom tekstu bazirati na kratkoročno planiranje za ostvarenje podciljeva. Zašto? Pa u malim koracima i dosljednosti, leži ključ produktivnosti!

Zamislite  da imate dugoročni plan da u roku od godinu dana napredujete na radnom mjestu. Karijera je jedan od najbitnijih aspekata vašeg života, a uspjeh na poslovnom planu je vaš visoko rangiran cilj. Imajući to u vidu, sigurno da ćete preduzeti sve potrebne aktivnosti da ga i ostvarite. 


Prosta vizualizacija krajnjeg cilja i želja za ostvarenjem istog vam neće mnogo pomoći. Fokusirajte se na podciljeve, odnosno sve male korake koje morate preduzeti da biste bili unaprijeđeni. Napravite kratkoročne mjesečne, sedmične i dnevne  planove. Povećajte efikasnost i produktivnost, uložite u sticanje novih znanja i vještina, ostvarite nove socijalne kontakte i mreže bitne za posao, i najbitnije – odbacite stare navike koje vam odmažu da usvojite nove, pomažuće. Ako ste do sada više puta sedmično ostajali na piću, a na posao dolazili nenaspavani, promijenite to. 

TO DO liste

Tehnike planiranja su u principu usmjerene na povećanje produktivnosti.  Pomoći će vam da se pomjerite sa kauča  (i iz svoje glave) i počnete da realizujete svoje planove, jedan po jedan. Aktivnost, poduzetnost, efikasnost i dosljednost su bitni jer u danu imamo samo ograničn broj sati sa kojima raspolažemo i mnogo stvari za obaviti. 

Jedna od tehnika koja nam pomaže da maksimalno iskoristimo svoje vrijeme, te da pametno planiramo su To do liste. A kako?

  1. Odvojite pola sata svakog dana za planiranje. Neka to bude dio dana kada vas ništa neće ometati. Ovdje vam mindfulness tehnike o kojima smo pričali ranije mogu pomoći da odredite šta vam je stvarno prioritet u sadašnjosti, a šta treba da ostavite za neki drugi put.
  2. Zapamtite da ovo nisu liste želja nego liste obaveza. Ne stavljajte sve aktivnosti koje biste željeli da obavite, nego samo one koje su prioritetne u nadolazećem danu.
  3. Pazite da jedna aktivnost ne ometa obavljanje drugih. Npr., ako ste prijepodne rezervisali za obavljanje kućanskih poslova, teško da ćete imati energije za vježbanje ili učenje.
  4. Planirajte odmor i zabavne aktivnosti jer su i to obaveze, obaveza prema  vama  i vašem blagostanju. 
  5. Planovi moraju biti specifični, u kratkom vremenskom okviru i realistični. Što više vodite računa o ovim parametrima, to će vam biti lakše da isplanirano sprovedete u djelo.


Na primjer, dobra To do lista bi izgledala ovako:

6:00 Buđenje, tuširanje, spremanje za dan
6:30 Kafa
7:00 Istraživanje literature za nadolazeći blog
8 :00 Pauza, istezanje
9:00 Doručak, skrolanje Instagrama
9:30 Pisanje - napisati bar dva pasusa
10:30 Odmor
 
Skrolanje Instagrama, ispijanje kafe I petominutno istezanje su potpuno legitimne aktivnosti koje možete upisati u svoje liste jer na taj način pravite strukturu svog radnog dana koja je realna, ostvarljiva, ali i prijatna. Rijetko ko je radio tri sata bez pauze, pa ne morate ni vi to tražiti od sebe.

Planirajte  i za neuspjeh

Naporno ste radili, disciplinovani ste i držite se rasporeda... Ipak, u međuvremenu se desi život i pomuti vam planove. Nivo stresa se povećava, obaveze se gomilaju, a vama je sve teže da se opet posvetite svojim obavezama.  Kako to izbjeći?

Vrlo je bitno da i vi i vaše liste budete fleksibilni. Ključ uspjeha je u dosljednosti, a ne u perfekcionizmu. Ako se fokusirate na to da savršeno  izvršavate svoje obaveze, sasvim sigurno ćete osjetiti ogromnu  frustraciju kada realno niste u stanju da obavite sve što ste isplanirali. Možda ste umorni, bolesni ili ste jednostavno zapeli u saobraćaju.
Ipak, ako se fokusirate da 90% vremena izvršavate obaveze, da prihvatite svoje greške i nesavršenosti, te da se nakon skretanja s puta vratite, onda će stvari ići mnogo lakše i opuštenije.

A kako da stvari budu opuštenije? Prihvatite da će se neuspjeh dešavati i budite spremni na to. Napravite back up planove za takve situacije. Nemate vremena da provedete dva sata pripremajući se za važan sastanak – provedite pola sata ponavljajući osnovne pojmove. Ne možete da vježbate sat vremena - uradite 50 čučnjeva. 

I na kraju, budite zadovoljni što ste se pojavili. Srećno!
 
Autori: Aleksandra Martinović, MA psihologije i RE&CBT psihoterapeut pod supervizijom; Duška Kekić, MA psihologije i RE&CBT psihoterapeut pod supervizijom